Wat is mindfulness
Wat is mindfulness
Mindfulness gaat over het contact maken met het huidige moment, met bewustzijn en zo min mogelijk vanuit de automatische piloot, zonder oordelen en met een open blik en hart. Wanneer je op deze manier naar het huidige moment kijkt zul je verrast zijn van de rijkdom en verschillende sensaties en ervaringen die er zijn maar ook de valkuilen om met dit moment om te gaan. Wanneer je echt in het moment zit, in het nu, zit je in de flow, vol van energie, in contact met je lichaam geest en emoties ofwel: een compleet mens.

Wanneer je nu alleen maar meer in contact kon zijn met het nu en meer inzicht kon krijgen wat je weghaalt uit dit moment....

Dit is precies waar het in de mindfulness training om gaat: in contact komen met dit moment en je aandacht gebruiken om buiten je denken te stappen en bewust te worden wat eigenlijk nodig is in het huidige moment. Dit zonder jezelf te verliezen in automatische reacties die er onvermijdelijk zullen zijn.

In het programma zul je leren om verschillende, voor jou, lastige situaties op een andere manier te benaderen. Dit door middel van mindful houdingen zoals niet oordelen, geduld en acceptatie met behulp van mindfulness oefeningen. Lees hier verder over wat mindfulness voor jou kan opleveren.
Het Mindfulness Based Stress Reductie programma (MBSR) is opgericht door Dr Jon Kabat-Zinn in 1979 en is een bewezen manier om op een effectieve manier beter voor jezelf te zorgen en een dieper gevoel van kalmte en gemoedsrust te ervaren waardoor je beter gaat functioneren in je werk, privé en relatie.

Mindfulness kun je ook beschrijven vanuit je ervaring als deelnemer: Carolien heeft dit in de training van januari/februari 2015 op de laatste dag als volgt verwoord:

Met mijn ogen dicht
dobber ik in mijn bootje
over gedachten stromen
Zonder oordeel merk ik ze op
en neem de sensaties waar
Met mildheid en nieuwsgierigheid
reis ik van moeten via doen naar zijn
Ik neem een adempauze en
train mijn aandachtspier
Op weg naar nu en hier.