Meer over mindfulness
Meer over mindfulness

Is mindfulness iets voor mij?

Herken je dit?
  • Je maakt je zorgen over van alles en hebt moeite om los te laten. Misschien wel zoveel moeite dat je slecht kunt slapen
  • Het is lastig om tijd te vinden voor jezelf of: je gunt jezelf geen tijd. Je voelt je onrustig, onder druk
  • Je hebt hoge standaarden, je werkt of woont in een situatie waar hoge verwachtingen zijn en je vindt het lastig om hiermee om te gaan
  • Je hebt de neiging tot somberheid, piekeren en niet is staat om goed om te gaan met tegenslagen
  • Je hebt al veel gelezen en gedaan om antwoorden te vinden op levensvragen, maar toch voel je nog steeds niet de juiste balans in je leven
Misschien is het tijd dat je mindfulness gaat omarmen!

Heb ik ervaring nodig?

Stel jezelf deze vraag: gun ik mezelf meer ruimte en vrijheid in het maken van keuzes, een grotere acceptatie van wat ik ben en meer compassie en geluk? Als het antwoord ja! is dan is mindfulness iets voor jou. Het maakt niet uit als je geen, weinig of veel ervaring met meditatie of mindfulness hebt: het enige wat je nodig hebt is nieuwsgierigheid en een open geest naar jezelf en anderen.

Wat zijn de voordelen?

Wat is het voordeel van mindfulness? Stel je hebt als doel fitter te worden. Dan kun je bijvoorbeeld gaan hardlopen, fitness, (race)fietsen, yoga etc. Oftewel actie ondernemen om er iets aan te doen en na al deze inspanningen heb je meer mogelijkheden gekregen: je voelt je fitter, je bent flexibeler.

Voor de geest werkt het precies hetzelfde: stel je hebt als doel om anders met moeilijke situaties om te gaan, minder te piekeren dan krijg je na de mindfulness training zelf de mogelijkheid om naar een situatie op een andere manier te kijken. Je maakt andere keuzes en krijgt meer flexibiliteit om met situaties om te gaan zoals stress, pijn en ongemak . Mindfulness geeft je de inzichten die nodig zijn: het is niet de bedoeling om iets te veranderen maar je gaat de relatie veranderen met dat wat er al is.
Je kunt mindfulness zien als de ultieme fitness voor geest.

De voordelen in het kort:
  • Beter in staat om met stress en stressvolle situaties om te gaan en hierin meer balans en ontspanning vinden
  • Meer efficiënt door een betere concentratie
  • Meer enthousiasme ervaren, positivisme, meer geluk in het dagelijks leven
  • Een hoger bewustzijn om zelf uit je automatische patronen te breken
  • Meer ruimte waardoor je creatiever wordt en meer keuzevrijheid krijgt om je eigen pad te creëren
  • In staat om grenzen te stellen voor jezelf en anderen en beter omgaan met tegenslagen