De mindfulness training
De mindfulness training

De Mindfulness 8 weekse training

Het 8-weekse programma is gebaseerd op het MBSR (Mindfulness Based Stress Reductie) programma ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn. De opzet is dat in een periode van 8 weken iedere week een sessie gehouden wordt van 2,5 uur. Iedere sessie bevat theorie en verschillende formele oefeningen. In het algemeen ziet een les er zo uit:
  • Een stuk theorie en uitleg van verschillende mindfulness concepten
  • Oefenen van verschillende meditatie en mindfulness technieken. Dit zowel formeel als informeel zoals meditatie op de ademhaling, gedachten, meditatie en bewegen (lopen / yoga)
  • Het delen van ervaringen en (terug)kijken op eigen gedrag
In de 8-weekse cursus ga je ook oefeningen doen tussen elke cursusdag. Dus de bereidheid om thuis te oefenen of op het werk is belangrijk om ervaring op te doen. Omdat je elke dag oefent zul je meer balans krijgen en in staat zijn om andere keuzes te maken in bekende situaties in je leven.

Dit doet me denken aan een gezegde: "Je kunt gras niet sneller laten groeien door eraan te trekken." maar ik zou eraan willen toevoegen ", maar het geven van water en het gras voeden zal het wel helpen groeien".

Mindful mediteren

Mindful meditatie is een vorm van mediteren waarbij afleidende gedachten en gevoelens niet worden genegeerd, maar in plaats daarvan erkend en zonder oordeel worden ervaren zoals ze zich voordoen. Dit om los te komen uit je patronen en nieuwe inzichten te krijgen inclusief een groter bewustzijn. Om je meditatie ervaring te verdiepen en je te helpen om meer uit je eigen meditatie te halen is er een maandelijkse meditatiegroep beschikbaar. Schrijf je hier in!